Kino Kavalírka skoro praskalo ve švech, když se v něm 12.4.2023 shromáždili studenti pražských středních škola, aby před pamětníky, pedagogy a přáteli odprezentovali výsledky svého několikaměsíční práce na pamětnických příbězích.

Hlavním tématem večera byla různorodost. V nesoutěžním ročníku se sešli studenti různého věku, od 13 do 17 let, i zájmů. Ať už byli z všeobecných gymnázií, výtvarných tříd nebo z oboru cestovního ruchu, přinesli každý svůj vlastní originální přístup. Také pamětnické příběhy, které si studenti zvolili zahrnovaly pestrá témata. Ať už šlo o vzpomínky na konec druhé světové války, zkušenosti emigrace i obtížného návratu z ní, příběhy disidentů i obyčejných lidí, kterým komunistický režim komplikoval výkon jejich profese i obyčejný život kvůli „nevyhovujícímu“ rodinnému původu anebo kvůli sexuální orientaci, jednalo se o nezaměnitelné příběhy.

Také jejich výstupy ukazují studentskou kreativitu. Některé příběhy byly zpracovány jako audio reportáže, jiné jako videa, animace, experimentální filmy, komiksy anebo ilustrované životopisy. Během pouhých několika měsíců, se studenti dokázali stát zvukaři, kteří dokáží natočit kvalitní audio záznam rozhovoru s pamětníky, kameramany, animátory, experimentátory a reportéry, kteří dokázali své na počátku vytyčené cíle s přehledem naplnit, což ve své závěrečné řeči ocenila koordinátorka projektu Barbora Venclová.

Celkem 40 studentů ze čtyř pražských středních škol se v září loňského roku rozdělilo do deseti týmů, z nichž každý zpracovával příběh jedné pamětnice či pamětníka. Konkrétně se jednalo o školy Gymnázium Jana Nerudy, Gymnázium Jana Keplera, Gymnázium Na Pražačce a o Střední školu gastronomickou a hotelovou s.r.o.

Přestože byl tento ročník nesoutěžní, nebyli studenti ochuzeni ani o hodnocení odborné poroty. Ta se skládala z historika Filipa Herzy, moderátorky ČRo Anny Herza Tydlitátové a scénáristy, spisovatele a učitele Lukáše Csicselyho. Porota ocenila, že studenti ukázali nejen příběhy pamětníků, ale i to, že odhalili, jak vypadal jejich tvůrčí proces, plný překážek a výzev. Pozitivně také hodnotili jejich schopnost vystoupit před publikem a stručně a přesto komplexně prezentovat pamětnické příběhy.

Slovo si v závěru vzali i pedagogové, kteří ocenili ochotu pamětníků se studentům otevřít a dodali, že se díky spolupráci se svými studentskými týmy lépe poznali a sblížili. A pak už se studenti i pamětníci radovali z cen darovaných partnery a pustili se do výborného občerstvení, připravené týmem Kina Kavalírka.

Projekt mohl být realizován díky finanční podpoře iKAP II – Inovace ve vzdělávání. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0021106.