Porotu v Mnichově Hradišti zaujaly vzpomínky Růženy Šorejsové na válku a kolektivizaci

Při závěrečné prezentaci projektu Příběhy našich sousedů, která se konala v úterý 27. března 2018 v mnichovohradišťském kině, uspěli studenti místního gymnázia. Jan Dlask, Václav Fanta, Pavel Rak a Hynek Schwarzer pod vedením pedagoga Petra Mazánka natočili a odvyprávěli životní příběh Růženy Šorejsové z Hoškovic. V rozhlasové reportáži a v prezentaci pro přítomné návštěvníky, kterých se sešlo kolem sto dvaceti, dokázali zprostředkovat její vzpomínky na hrůzy války i nucený vstup do jednotného zemědělského družstva.

Na slavnostním vyhlášení se sešlo celkem pět žákovských týmů z Mnichova Hradiště, aby představily příběhy lidí, se kterými se v průběhu minulého pololetí setkaly, a kteří jim vyprávěli o svém životě ve 20. století. Prezentacím v kině předcházely rozhovory, natáčení videoreportáží a také rozhlasové reportáže v Signál rádiu v Mladé Boleslavi. Schopnost vyprávět, tvůrčí vklad dětí, technické zpracování i historické porozumění hodnotila porota ve složení – historik a archivář mladoboleslavského archivu Jan Juřena, publicista Jiří Senohrábek z Mladé Boleslavi a pedagog boleslavského Pekařova gymnázia Ladislav Futtera.

Nejúspěšnějšímu týmu předal ceny Ondřej Lochman, starosta města Mnichovo Hradiště, které spolu s neziskovou společností Post Bellum projekt vede. Při té příležitosti prozradil, že radnice plánuje podpořit projekt i v dalším roce. Pedagogům, bez kterých by se natáčení neuskutečnilo, poděkoval na místě místostarosta Jiří Bína.

„Vážím si všech dětí i pamětníků, kteří se zapojili. Příběhy našich sousedů nejsou jen o vzdělávaní. Je to projekt, který posiluje mezigenerační vztahy a ve kterém spolu komunikují generace. A právě schopnost komunikace je podle mě jednou z největších výzev dnešní společnosti,” oceňuje účastníky Tomáš Nakládal z Post Bellum.

Pět týmů projektu Příběhy našich sousedů v Mnichově Hradišti vytvořili žáci ZŠ Studentská a studenti gymnázia. Výsledky jejich práce byly uloženy na stránkách projektu, kde si je mohou zájemci přečíst, prohlédnout i poslechnout.